{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
988 visninger | Oprettet:

Optagelse af råvarer - tørkost {{forumTopicSubject}}

Først - Individuelle hunde optager det samme foder meget forskelligt; hvad der fungerer for en hund kan være noget rigtigt skidt for en anden.

Dernæst - tråden er kun til mine undringsspørgsmål, jeg er ikke ude på at hverken nedgøre eller fremhæve produkter eller råvarer.

Således, så skulle hensigten være på plads =)

Der er i disse tider meget stor fokus på hundens ernæring. Hvilke råvarer der står på deklarationen - og i hvilken rækkefølge råvarerne står i.

Bearbejdning af råvarerne, hvor de kommer fra og hvor på dyret de oprindeligt har siddet er ligeledes til stor debat - det er dog på ingen måde den debat jeg er interesseret i - lad mig indvige jer i min tankeprocess =)

Jeg laver lige en fiktiv deklaration til et fiktivt foder.

Makrelhundemad (inspirerende navn)

Brændenælder, tidsler, kartofler, rødbede, spinat, makrel.
Vitaminer, olier osv efter alle kunstens regler.

Man kan læse ud fra deklarationen, at der mest af alt er ukrudt og kartofler i fodret - kødsorten er der mindst af.

Lad os så lege, at hunden optager 90% af makrel-delen i foderet. Rødbede og kartofler optager den 50% af og "ukrudtet" optager den kun 12% af..

Jeg er ingen ernæringsekspert, men for mig giver det da god mening, at der tilsættes mere af det hunden ikke så godt kan optage, netop for at give dem den rette mængde.

Jeg pointerer igen at det er fiktivt, jeg har ikke nogen gylden tavle hvorpå der står hvad en hund skal indtage for at fungere..

Men tilbage til mit fiktive tankeeksperiment..

På mit Makrelhundemad skal en hund på 20 kg have 300g om dagen. Hunden bliver mæt af den mængde, og nyder derfor på sin vis godt af fyldstofferne den næsten ikke optager - men som giver en mæthedsfornæmmelse.

Jeg laver lige en variation mere, jeg er dygtig til at lave tørkost ; )

Deklarationen på Great Makrel

Makrel, Sild, Tun, karofler.
Olier og vitaminer igen igen.

Her er kødtyperne det der er mest af. Hunden optager næsten al nærringen fra kødet og skal derfor have en meget lille mængde daglig for at være dækket ind.

En hund på 20 kg skal kun have 50g og opnår ingen mæthedsfornemmelse.

Hvis vi nu bare antager at mine tørkoster virkelig fantes, og hunden optager som jeg har skrevet - så skal man vel selv tilsætte fyldstof (havregrød feks) til mit gode kødfoder for at hunden ikke konstant gik med hel tom mave?

Jeg siger på ingen måde at det ikke er vigtigt at vide hvad man stopper i sin hund, og så vidt muligt undgå følgesygdomme ved at bruge et foder med kendte allergener i ..
- Men er det altid ønskeligt udelukkende at give hunden det den har brug for, og frarøve den mæthedsfornemmelsen?

Skal lige for god ordens skyld sige, at jeg sagtens er klar over råforingsmetoden, men denne tråd handler om tørkosten og den jungle det er at finde et godt foder man kan stå inde for måde moralsk og med hensyn til hundens ve og vel =)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Optagelse af råvarer - tørkost
  • #1   11. maj 2010 Anders - Ja med fodring handler det om at kigge på hundens trivsel og optagelsesevne (hvor meget kommer ud i forhold til hvad der kommer ind; med efterladenskaber handler det ikke om at fylde posen *GG*)

Men jeg kunne rigtig gerne tænke mig en tabel over hvor godt hunde optog forskellige råvarer.
    - Og også en undersøgelse over hvad hunde egentlig har brug for =)

• Carlo K
    Carlo K Tilmeldt:
    jan 2007

Følger: 1 Emner: 20 Svar: 158
    #2   12. maj 2010 En hunds mave tilpasser sig lige som et menneskes mave til den mængde der fyldes i den. Så den med mæthedsfornemmelsen holder ikke.

Desuden skal din hund bruge rigtig meget energi på at forsøge at fordøje noget den ikke rigtigt kan fordøje fremfor at fordøje det den sagtens kan fordøje. Jeg vil anbefale dig den sidste variant.

• #4   12. maj 2010 Nina, tak for det gode pædagogiske eksempel.

Jeg mener at paradokset er rasende relevant.
    Jeg er ikke bange for fyldstoffer, jeg mener de SKAL være i et tørkostprodukt for at hunden kan føle mæthed.
    Det kan godt være, at den ikke optager væsentlige dele, men en del af det at spise er jo ikke kun den rene næringsoptagelse ;o)

Så du hører ikke mig harcelere over at der er fyldstoffer i hundemad - men der er nogle fyldstoffer jeg vælger fra af forskellige årsager. Og så foretrækker jeg personligt kød som 1. ingrediens, men har ikke til hensigt at købe et produkt, der udelukkende består af kød i tørform.

• #5   12. maj 2010 Jeg går meget op i den del omhandlende mæthed hos hunden.
    Jeg lader hendes foder stå fremme - på den måde ved jeg hvor meget hund faktisk spiser for at blive mæt på en dag. Og så synes jeg det er lettere at vælge et foder, som også passer energi og indholdsmæssigt smiley

Kommentér på:
Optagelse af råvarer - tørkost

Annonce